På väg.....mot ett Nytt År.....







Sista dagen på 2010..vi går mot något Nytt. Ingen vet hur det kommer att bli..Spännande..eller Skrämmande..
Skönt, tycker jag.
Jag har under senare år haft ett väldigt blandat förhållningssätt till Jul Och Nyår. Det beror på att jag har många smärtsamma minnen kring denna tid.
1998, strax före Jul kollapsade jag för första gången i en sjukdom som jag sedan haft två återfall i, utmattningsdepression med panikångest.
År 2000 fick jag ett återfall i oktober och 2007 i december. Kanske det inte bara beror på det, men tyvärr är den här tiden på året förknippat med många förväntningar, måsten och krav för mig. Jag saknar också min familj som till stora delar finns i Norrbotten.
Men denna Julen har varit bra, lugn, inga höga berg att klättra över eller djupa dalar att drunkna i. Jag önskar att jag kan skapa ett Nytt förhållningssätt till varje dag som påminner om smärtsamma minnen.. jag tror jag är på väg. Naturligtvis vill jag ha detta förhållningssätt till alla dagar på Året.

2010 har  annars innehållit en del avgörande val för mig. Jag begärde avgång från min anställning i Göteborgs Stad, efter 23 år. Jag startade firma i september www.ahllivshantering.se. En firma där jag erbjuder samtal, föredrag och Mindfulness. Mindfulness är något som har intresserat mig allt mer under senare år och därför blev det naturligt att gå en utbildning under hösten 2010. Nu startar jag min första "prova på" grupp i januari i Högsbo Kyrka. Det ska bli jätte spännande.
Hösten har jag annars ägnat stor tid och energi åt att färdigställa mitt Bok manus med arbetsnamnet "Himmel och Pannkaka". En reseskilding av min process från 1998 till idag.
Nu är det så pass klart att jag har låtit en mycket erfaren psykolog läsa det, med positivt resultat. Han tror absolut att det går att ge ut. Några förlag är tillfrågade och vill läsa. Vad händer Nu? Jo, jag tvekar. Jag sitter och ändrar osv. Funderar på om jag ska ge ut det själv osv.

Så nu är jag här på årets sista dag och har bestämt mig för att inte lova något, utan göra ett åtagande. Jag ska fördjupa mig i Mindfulness och sprida mina erfarenheter vidare genom min Bok. Jag hoppas också kunna engagera mig mer i Hjärnkollskampanjen via Inre Rum.   

Jag önskar er alla ett underbart spännande 2011!
Janne

Jättefint skrivet Christina. Det är klart du ska ge ut boken jag vill gärna läsa den när den kommer ut. Fina snötäckta bilder. Ha en fin dag nu !