Allt har sin tid

 
Nu är det nära, nära till dess att jag blir min egen, i min egen lägenhet. Mina barn/ungdomar flyttar snart. Det är en blandning av känslor just nu. Det har varit en tid av planering, stress och förväntan.
I morgon flyttar min yngsta dotter Linnea till Trollhättan och börjar på Högskolan där. På söndag flyttar min äldsta dotter till Axvall och ska plugga på Högskolan i Skövde. Båda har fått lägenheter.
Jag kommer ihåg min första lägenhet på Margaretagatan i Boden. En vindsvåning, en etta med kallvatten och en toalett där man drog i ett snöre för att spola. Duscha fick jag göra i källaren eller hemma hos min syrra. 200 kr kostade hyran och den var min alldeles egna lägenhet. Jag gick andra året på gymnasiet, tror jag.....
Ja, sen blev det ett par andra lägenheter i Boden innan jag flyttade till Uppsala 1980. Där bodde jag både i studentkorridor och lägenhet.
1984 flyttade jag till Göteborg och studier på Socialhögskolan. Första lägenheten var i andra hand, nära Ullevi. Sen blev det boende i en etta på Wieselgrensplatsen och lägenhet i Biskopsgården och Lunden. Därifrån flyttade jag och barnens pappa till bostadsrätt på Kapplandsgatan. Där växte barnen upp i en härlig miljö. Det var också där jag och barnens pappa separerade och när barnen blev lite äldre köpte jag en större lägenhet en bit därifrån. När den kändes för liten och oplanerad för våra behov, köpte jag den fyra rummare jag har idag. Ja, ni förstår att det kommer att bli gott om utrymme för mig och katterna :-)
Jag ska känna in under hösten hur jag vill ha det, ett rum ska bli för kreativitet med tyger, garner och annat, ett sovrum och ett för gäster och tvätt bla.
Jag tror det kommer att bli bra, om än konstigt. En blandning av saknad och lättnad. Jag kan bara konstatera att allt har sin tid.